Wat is een klantendienst?

Definitie: Klantendienst is de bijstand die aan klanten wordt verleend voor, tijdens en na de aankoop. Een organisatie die een foutloze klantendienst wil verlenen, zal daarin evenveel geld investeren als in aspecten zoals productontwikkeling of verkoop en marketing. Organisaties die een spectaculaire klantendienst verlenen, zijn vaak populairder bij hun cliënteel dan hun concurrenten.

Bijvoorbeeld, door het gebruik van een klantendienst enquête, kan een merk het niveau van de service die een klant ontvangen tijdens de interactie met hen te evalueren. Het uitvoeren van deze enquête is gunstig voor het behoud van klanten, evenals het in kaart brengen van gebieden van de dienstverlening die verbetering behoeven.

Een goede klantendienst is het fundament van elke succesvolle organisatie. Het is die ene entiteit die elk ander aspect van het klantenbereik aanvult, inclusief promotie- en brandingactiviteiten. Een betere klantendienst zal leiden tot een betere Net Promoter Score, wat een indicator is van een superieure merkdeelbaarheid en aanbevelingen.

Een goede klantervaring wordt opgebouwd door structuur te geven aan alle klantinteractiepunten op basis van organisatiecultuur of behoefte aan digitalisering of dergelijke componenten. Het op elkaar afstemmen van verschillende klantgerichte processen om een verbeterde klantervaring te creëren, kan uiteindelijk een aanzienlijke hoeveelheid toegewijde tijd en inspanning vergen van het management van een organisatie en van andere medewerkers.

Klanten melden hun problemen in de verwachting dat ze worden opgelost en elke keer tevreden terugkomen. Om de tand des tijds te overleven, is dat het niveau van klantenservice dat een organisatie moet nastreven om in staat te zijn aan de clientèle te leveren.

Versnelde responstijd: Rapporten suggereren dat 3/4e van de klanten een antwoord verwachten binnen vijf minuten nadat ze online een vraag hebben gesteld. Met een toename van het aantal organisaties dat zich richt op het leveren van uitstekende klantendienst, probeert elke organisatie prioriteit te geven aan touchpoints voor klantinteractie die een uitgebreide klantervaring creëren.

Efficiënt beheer van problemen van klanten: De manier waarop een organisatie omgaat met problemen van klanten en een betere klantervaring creëert, is een bepalende factor voor het succes of falen van de organisatie.

Bied adequate klantendienst: Het aanbieden van competente en tijdige klantendienst, naast het aanbieden van technologisch geavanceerde producten en diensten, helpt een organisatie om succes te verzekeren. Door op verschillende niveaus contact te maken met de doelgroep wordt een uitgebreide klantervaring opgebouwd.

Elke klantendienst telt: Het leveren van producten en diensten die niet overeenkomen met de klantervaring is een sleutel tot verminderde verkoop en klanten kunnen uiteindelijk deze slechte ervaring verspreiden onder hun contacten, wat kan leiden tot schade aan de reputatie in de markt. Een tevreden klant is altijd een bron voor betere zaken, dus, focus op het ontwikkelen van een aangename ervaring voor de klant elke keer dat ze komen over een hindernis in producten voor hen om loyaal te blijven aan de organisatie.

Bent u op zoek naar een klantendienst? Bekijk hieronder een aantal grote klantendiensten die u kunt bereiken:

Scarlet klantendienst
Orange klantendienst
Amazon klantendienst
Paypal klantendienst