Hoe meetbaar is jouw bedrijf? En hoe inzichtelijk kan jij laten zien hoe populair de producten of diensten zijn die je aanbiedt aan de klant? Voor veel bedrijven is online marketing een soort ‘black box’, een onbekend gebied waarin ze zich liever niet betreden als het niet echt hoeft. Maar zeker voor bedrijven waarbij de meeste inkomsten zich genereren in de online webshop, is online marketing echt een must. Afhankelijk van het precieze doel wat je wilt behalen met de webshop, zijn er verschillende mogelijkheden aan te raden, om het optimale online marketing resultaat te behalen. Zo kan je ervoor kiezen om te focussen op het genereren van zoveel mogelijk consumenten, zodat de kans op hogere verkoopcijfers zich vergroot. Of misschien kies je er juist wel voor om meer naamsbekendheid te genereren. Een strategie voor ieder doelAfhankelijk van het gekozen doel voor jouw webshop of bedrijf, zijn er verschillende varianten van online marketing aan te raden. Zo is er bijvoorbeeld influencer marketing, adverteren binnen de zoekmachines, optimalisatie van de website of adverteren via social media kanalen. Wat het beste online marketing strategie resultaat voor jou oplevert, hangt van verschillende factoren af. Een van de meest voorkomende strategieën is zoekmachine adverteren, dit wordt ook wel SEA (Search engine advertising) genoemd. Vaak is dit google marketing resultaat snel en geeft het veel inzicht in verschillende vormen van data. Aan de hand van de Google advertenties kan je meer bezoekers naar je website of webshop sturen, waardoor uiteindelijk je website zal stijgen in de zoekresultaten. De echte stijging in deze ranglijst kan soms weken of maanden duren, afhankelijk van hoeveel concurrentie er zich in de branche bevinden. Maar door via de advertenties, losse campagnes en andere optimalisaties, kan je de bezoekersaantallen flink laten stijgen. Veranderingen binnen googleOnline marketing en de online wereld van zoekmachines in het algemeen zijn een altijd veranderende wereld. Zo zijn er anno 2021 dingen veranderd binnen google, die voorheen anders werkten. Dit heeft natuurlijk ook invloed op de manier van werken binnen de online marketing hier. Zo is in 2021 de User Experience van je website of webshop een belangrijk onderdeel bij de bepaling van je plek in de ranglijst op google. Een groot deel van die User Experience bestaat uit de laadtijd van de website, omdat een langzame site veel ergernis kan oproepen bij de gebruikers ervan. Waar voor 2020 websites voornamelijk hoog in de ranglijst kwamen te staan, als deze zeer relevant waren voor de zoekopdracht die ingetypt was, is dat na 2020 veranderd. Tegenwoordig kan een website ook hoog tevoorschijn komen, als er slechts een of enkele alinea’s over het betreffende onderwerp gaan, terwijl de rest van de pagina of site over compleet wat anders gaat. Daarnaast is de term E-A-T ook groot geworden in de online marketingwereld, een term die staat voor de expertise, autoriteit en betrouwbaarheid die je kan bieden met de website. Zeker wanneer er steeds meer varianten van fake news verschijnen. Betrouwbaarheid en het aantonen hiervan, is nu een must geworden. |